Slik kommer du i gang med vintertrening!

Å komme i gang etter jul og nyttårshelgen er ikke lett for noen. Selv løp jeg knapt en meter hele romjulen. Men nå er jeg i gang igjen. Her er noen tips for hvordan du skal komme igjen. Og hvordan du skal holde motivasjonen oppe. 

Tekst: Jon Ilseng.

1. Begynn. Gjerne rolig. Men gjør det nå. 

Er du som meg, så liker du å finne unnskyldninger. For det passer jo aldri enten man skal støvsuge, rydde boden eller trene. Derfor må man finne gode rutiner. Også må man bare begynne. Når du leser dette skal du love deg selv at du begynner for fullt igjen i morgen. Det er nå det gjelder å komme i gang – ikke om tre uker. Lover du meg ikke det, så kan du ærlig talt spare deg for å lese resten. For alt avhenger av å komme i gang. Nå!

første økta

Jeg begynte ikke rolig nok og denne økta ble alt for tøff. Til neste økt justert jeg ned.  Uansett, du må bare hive deg i det. 

2. Jobb med målet. 

Noen ganger glemmer jeg hvorfor jeg driver med all denne treningen. Da er det godt å ha et mål å støtte seg til. Det gir motivasjon og mening langt utover det å være sunn og frisk. Jeg setter meg et konkret mål i god tid før 1. nyttårsdag, men det trenger ikke du. Det kan gjerne jobbes med utover i januar. Et mål bør du derimot ha. Det gjør jobben så mye lettere. Sentrumsløpet, Ecotrail, Birken eller et løp på kontinentet? Det er så mye å ta av. Og så utrolig gøy det er å glede seg til et mål. Det er først når du bestiller ferien at du virkelig kan begynne å glede deg. Sånn er det med løp også! Den følelsen av å melde seg på et løp er så herlig. Wow! Jeg gjorde det! Jeg er gæern. Ahh så deilig! Selv skal jeg ikke være alt for gæern, da jeg skal til Berlin og løpe Halvmaraton i starten av april. Et løp jeg att på til har løpt før. Gleder meg likevel som en unge. Og tenker på det omtrent hver gang jeg trener.

to siste år.

Glade gutter etter pers i Berlin i 2017 og Praha 2018. Håper å følge opp med pers i april også i år. Med på bilde er også Bjørn Ivar Nilsen og Kim Johannesen. Også de med pers. 

3. Finn en gjeng. Vær sosial. 

Jeg løper mest alene. Likevel er jeg avhengig av andre for å få næring til løpingen. Helt konkret hang jeg meg derfor med på Bøler IF sin langturer søndag 6. januar. Det er tøft nå i starten så jeg trenger all den drahjelpen jeg kan få. Du har sikkert tilgang til et løpende sosialt fellesskap. Bruk det!

gjengen min

En av mine gjenger. Bøler-banden. 

4. Drøm. 

 

Et mål er noe du håper å kunne oppnå. For eksempel gjennomføre New York maraton eller løpe 10 km på under 40 minutter. En drøm er noe annet enn litt mer luftig. Tenk å løpe i alpene, hadde ikke det vært kult? Hva om vi bruker tre dager og løper opp til hytta? Det kan være hva som helst, så lenge det gir deg næring. Jeg elsker å drømme meg bort. Og stort sett hvert år ender en av disse drømmene med å bli en konkret plan. I fjor endte jeg opp med å løpe Tvers over Norge. I år drømmer jeg om å løpe Flåmsdalenløpet. Halvmaraton med 800 meters stigning. Hver sin lyst, som det heter.

flåmdalenløpet

Flåmsdalenløpet er en av mange drømmer. Har veldig lyst til å løpe opp her. 

5. Lev vel. 

 

Jeg liker å føle meg fresh. Det passer godt med trening. Derfor legger jeg bort akevitten og marsipanpølsa når romjula er over. Jeg lever også helt fint med å sette noen grenser for meg selv. Salat til lunsj hver dag. Ikke sjokolade. Dessuten drikker jeg minimalt eller ingenting i januar. Du får velge selv, men det tar neppe knekken på deg å sette noen grenser. Snarer tvert i mot så gjør det deg mye sterkere.

mgmt

Konsert er en del av mitt liv. Det dra jeg på når det passer. Som her på MGMT i desember. 

6. Positiv påvirkning.

Jeg digger nyttår og nyttårsforsetter. Nye ark og nye muligheter gir ny inspirasjon. Men inspirasjonen kommer ikke helt av seg. Man må fylle på med innhold. Lese bøker, høre musikk og se gode filmer er av det som gir meg mest. I tillegg har jeg bestemt meg for at 2019 skal bli året jeg begynner å høre på podcast. Ellers har jeg et kontinuerlig ønske om å utsette meg selv i størst mulig grad for kvalitet, og i minst mulig grad for crap. Du velger selv hva som er kvalitet i ditt liv. Og kanskje synes du det er greit med innholdsløs underholdning. Helt greit det, men ha et bevist forhold til hva du lar deg påvirke av. Er du lei av deg selv så blir du ingen god løper. Tror jeg. Så utsett deg selv for noe du liker.
Lenke til podcasten Nå er det alvor. 

nå er det alvor

Podcast er den nye vinen. Anbefaler denne. Herlig avslappet stil. 

7. Finn noen å se opp til. 

 

Det skal litt til å imponere meg. Likevel lar jeg meg imponere stadig vekk. Knut Eraker Hole som løper i min klasse løp på 32.30 på 10 km i 2018. Ole Kr. Heggheim løp halvmaraton på 1.13.08. Samme mann ble verdensmester for veteraner på 3000 m hinder. For noen menn! I tillegg har jeg nærmest stalka en rekke folk de siste årene. Folk jeg har hatt lyst til å bli like god som. Svein Erik Bakke feks. For noen år siden skulle jeg løpe Zermatt halvmaraton og så at han hadde kommet på pallen i klassen sin der. Det ville jeg også, men da måtte jeg bli like god som han. Og det ble jeg i løpet av det halvåret. En dag sendte jeg han derfor en melding og fortale at jeg hadde latt meg motivert av hans prestasjoner. Skulle tro det ble kleint å sende en slik melding til en ukjent. Det ble ikke det på ingen måte. Alle liker å inspirere andre.

Bakke.jpg

Svein Erik Bakke til høyre. Selveste Therese Falk i midten.  La deg inspirere av slike flott folk. Her fra et løp i jula som førstnevnte arrangerte i sitt eget nabolag.  Foto: Stjålet. 

8. Kontinuitet. 

 

Det beste tipset jeg kan gi deg som løper er å ha kontinuitet i treningen. Nå som du allerede har lovet meg at du skal komme i gang med treninga, så kan du like godt love meg at du skal fortsette. Løping handler ikke første og fremst om å toppe formen de siste ukene frem mot et løp. Slettes ikke. Løping er en livsstil. Og det er hva det handler om – å løpe. Aldri la det gå lang tid mellom hver gang du løper. Ikke la en ferie eller stress på jobben stoppe deg. La det bli like naturlig som pusse tennene eller sette i gang oppvaskmaskinen. Hører du, løp! Og følg meg gjerne på Strava

til jobben

Jeg jobber heldigvis langt unna der jeg bor. 14 km til jobben et par ganger i uka hjelper meg å holde kontinuiteten oppe. 

 

9. Vær positiv. 

Alle ordene som kommer ut av kjeften, min er ikke like positive. Sånn er jeg ikke, og sånn er de færreste av oss. Når det kommer til løping derimot så klarer jeg å være temmelig udelt positiv. Vi er så sykt heldig som har overskudd til å gidde dette. Og at vi har bein som tåler det burde være nok til å juble hver eneste dag. Vi kunne vært slappe, men det er vi ikke. For vi løper. Halleluja.

flott

Løping kan være vakkert. Så nyt det! 

10. Digg deg selv. 

 

Ja da, nå tar det helt av her. Likevel synes jeg du skal være så sykt stolt av deg selv. At du har lest igjennom hele denne teksten betyr at du er superklar for å enten komme i gang igjen, eller fortsette den gode trenden du startet i 2019. Hvis ikke du tenker positive tanker om deg selv så kan du pokker meg ikke forvente at noen andre gjøre det heller. Så digg deg selv. Jeg digger deg fordi du leste denne teksten. Og det er ingen spøk. Du er best. Og i morgen er du en enda bedre utgave av deg selv enn du var i går. Det er i alle fall lov å prøve.

din egen stjerne

Du er en stjerne i ditt eget liv. Ikke glem det!