SENTRUMSLØPET 2018 – OM LØYPA

21.april 2018 er det klart for et av årets høydepunkter for oss som løper på Østlandet. Om ikke våren har startet før, så gjør den det for alvor nå som Sentrumsløpet står for døren. Her kan du lære løypa å kjenne. 

Tekst: Jon Ilseng
Foto: Per Inge Østmoen og Google Maps.

Starten

Et herlig folkehav i Karl Johans Gate. Foto: Per Inge Østmoen

I fjor stilte 7914 deltagere til start, mens langt flere var påmeldt. Skal du bli en av de som fullfører, og fullfører med stil – så kan det vært lurt å forberede seg godt. Det går nemlig an å løpe fort her, men det krever at du har en god plan. Ellers går det ad undas.
10-km-1030x726
En titt på høydeprofilen til Sentrumsløpet kan ta motet fra en stakkar- alle de fire første kilometerene har faktisk netto stigning. Det gjelder altså å spare på kreftene og løpe raskt som en vind i de lette partiene. For det som gjør løypa rask er at de raske partiene er veldig lettløpte og varer ganske lenge. Så la oss like godt hive oss i det:

Kilometer 0-1
Når man løper 10 km er det viktig å få en god start. På Sentrumsløpet betyr det en rolig start. Løp gjerne den første kilometeren 10-15-20 sekunder tregere enn det snittet du håper å oppnå når du kommer i mål. Bakken opp til Slottet er verre enn den ser ut. Fra slottet til passering 1 kilometer er det derimot ganske lett og går svakt nedover. Ha respekt for Slottsbakken, ellers kan det gå deg skikkelig ille!

Start

Starten på Karl Johan har gått. Bare å finne roen nå. Foto: Per Inge Østmoen

Kilometer 1- 2
Lettløpt til du kommer inn i Gyldenløvs gate. Her går det svakt, svakt oppover til 2 kilometer. Jeg har 8 meter stigning på Strava fra i fjor. Hele strekket er ganske lettløpt, men det går altså svakt oppover, som gjør at du godt kan tape noen sekunder også her.

Rett etter 2km

Rett etter 2km markeringen. De 500 meterne herfra og opp til neste bilde går svakt oppover.

Kilometer 2-3
Opp langs Frognerparken. Også her har jeg 8 meter stigning fra løpet mitt i fjor. Lett nok, men pass på at du fremdeles ikke blir for ivrig. Du trenger kreftene til andre halvdel av løpet. Andre halvdel bør løpes raskere enn den første. På bildet under har du løpt 25% av løpet. Hvis du kan trykke på litt bortover her, så har du løpt i riktig tempo så langt.

2.5

Ca 2,5 km. Vi har akkurat tatt en 90 graders sving mot venstre.  Helt flatt bort til Frognerparken.

Kilometer 3-4
Man passerer 3 kilometer akkurat på vei inn i Frognerparken. Her møter man noen små kneiker og et parti med grus. Ellers er det greit nok, særlig hvis du føler deg pigg, selvsagt. En herlig nedoverbakke venter.

4km

Kameramannen står omtrent der markeringen for 4km er. Her går det unna nedover.

Kilometer 4-5
Har du spart på kreftene så får du igjen for det nå. Kilometertiden min på dette strekket var 13 sekunder bedre enn snittiden på hele løpet. Det er mulig å hente inn MYE her.

Nobel 5 km

Slutten på bakken ned fra Frognerparken. Vi svinger til venstre OPP Bygdøy Allè. Du passerer 5km og er halvveis. Dersom du ligger noen sekunder bak skjema er det akkurat som planlagt.

Kilometer 5-6
Dette strekket er «make or break» for de fleste av oss. Det heter seg at man skal spare krefter i oppoverbakker. Tenk på det når du løper opp mot Frogner kirke og nærmer deg toppen av Bygdøy allè. Har du ikke har puls som en strandet hval når du når toppen her, så venter et herlig parti nedover mot Solli Plass. Her passerer du også en drikkestasjon.

Bygdøy Alle 6km

6km passeres retting Solli Plass.  Her er det drikkesftasjon til høyre, litt lengre frem i bildet.

Kilometer 6-7
Har du spart på kreftene, så får du igjen for det nedover her. Så lettløpt som det er mulig å drømme om. Flatt og nedoverbakke hele veien ned mot Rådhuset. På den 7.ende kilometeren løp jeg 10 sekunder raskere enn snittet mitt i fjor.

Strava

Stravatidene mine fra i fjor, 2017. Snittet på 3.30.

Kilometer 7-8
Kilometermarkeringen paserer du i raskt tempo rett før Rådhuset. Det er flatt noen hundre meter før det stiger svakt opp mot Hansken og Akershus festning. Tilsynelatende ingen fryktinngytende bakke, men dette lille strekket er faktisk det jeg frykter mest i hele løypa. På dette tidspunktet i løpet begynner de fleste av oss å bli så slitne at vi bør trå litt varsomt. Blir man litt for sliten opp her, så kan det være nådestøtet og noe som vil prege resten av løpet ditt. Kanskje ødelegge det. Og det vil du jo ikke. Vær smart her!

Kongensgate

Akershus festning på hver side av veien. Nedover mot kaia. Vi svinger videre til venstre. 

Kilometer 8-9
Neste kilometermarkeringen ønsker deg velkommen etter at du har rundet Hansken og er på vei NED gjennom festningen og Kongens gate. Fire meter netto fall, flatt og en svært lettløpt kilometer. De som løp «10 for Grete» i fjor husker sikkert at løypa gikk OPP samme gate. Vi løper ned og følger Akershusstranda bort mot Myntegata. 100 meter inn i Myntegata er det klart for siste kilometer.

9 km

Vi løper rett frem gjennom sperrene midt i bildet. Akkurat der passeres 9km.

Kilometer 9-10
Nå er det bare å sette alle kluter til. En ikke veldig tøff, men heller ikke veldig lett kilometer. En liten bakke opp Karl Johan og tilsvarende deilig bakke ned mot mål. Noen stopper på toppen av Karl Johan fordi de tror at løpet slutter der. Det gjør det ikke. Du må videre til mål utenfor Grand Hotel. Mange får 9.9 km på Strava når de kommer i mål. Jeg stoler likevel på at løypa er riktig distanse, og faktisk er nøyaktig 10.00 km.

Lykke til. Løp smart!

 

Oppløpet 2

Innspurten på Karl Johans Gater er i en fin nedoverbakke. Full gass her. Foto: Per Inge Østmoen.

NB. Det er gjort en liten justering på løypas siste kilometer. Det er eneste forandring. Her er arrangørenes beskrivelse av justeringene, som de sendte meg på mail:

«Løper til venstre i Myntgata og deretter høyre i Dronningensgate som tidligere. Men løper nå ett kvartal lenger her, før dere tar til venstre inn Prinsens Gate, løper her i to kvartaler for deretter å løpe til høyre på Kongens gate og inn på Karl Johan.»

Løypa på slutten

Løypa har noen marginale justeringer på slutten. Jeg har gjort mitt beste for å tegne det inn. For den som har litt dårlig syn: Rådhuset er der den røde streken starter.

 

 

Reklamer

En kommentar om “SENTRUMSLØPET 2018 – OM LØYPA

  1. Tilbaketråkk: Løpe 10km - Med info om Sentrumsløpet - OSI Friidrett

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s